SMV:Digital hjalp med plan for digital parykbutik

I 40 år har Toftild solgt parykker. Men kunderne har problemer med webshoppen, og it-systemet er ikke opdateret. Med 100.000 kr. til ekstern rådgivning fra SMV:Digital fik Toftild lagt en ny it-plan

Det var helt lavpraktiske udfordringer med dårlig sammenhæng mellem webshop, lager og it-systemet, der fik Toftild til at søge råd hos det lokale Erhvervshus om digitalisering.

"Vi kan her fra Aalborg for eksempel ikke se, hvad der er på lager i vores butik i Aarhus. Og kunder kan ikke altid bruge webshoppen, da den efterhånden er forældet. Datamæssigt er der flere udfordringer på vigtige målepunkter, som skal være med til at forme fremtiden", siger indehaver Lise Toftild.

Familievirksomheden Toftild har i 40 år fremstillet og solgt parykker. Eller alternativt hår, som de kalder det og som også indgår i firmaets egentlige navn ’Toftild – Alternativt hår’. Det er parykker til kræftramte og andre, der lider af hårtab. Det er også toupeer, hårekstensions samt tørklæder og plejeprodukter, som sælges på webshoppen.

Tid til nye it-systemer
Toftild har 14 ansatte i sine egne tre butikker i Aalborg, Aarhus og København. Desuden sælger Toftild sine produkter fra mere end 50 forhandlere i blandt andet Danmark og på Færøerne.

"Webshoppen udgør en ganske lille del af vores omsætning, men det er her, vi ser vækstmuligheder. Og da vi kører vores administration på en 10-12 år gammel platform, kunne vi se, at tiden var inde til at se på hele vores samlede it-strategi", siger Lise Toftild.

Hun havde for ti år siden gode erfaringer med at deltage i et par offentligt finansierede programmer, så hun tog fat i det lokale Erhvervshus for at se, om der var noget på hylden, som passede.

"Da vi jo i bund og grund er en parykforretning og ikke systemkonsulenter, havde vi brug for hjælp.  Og forløbet hos SMV:Digital, som handler om digital omstilling, passede godt ind i den udfordring, vi skulle lave en handleplan for", siger hun.

100.000 kr. til privat rådgivning
Med programmet kunne Toftild købe ekstern rådgivning for 100.000 kr. til digitalisering af virksomheden, mod at Toftild selv investerede mandetimer for det samme beløb – hvilket ikke er nogen udfordring, konstaterer Lise Toftild.

Sammen med konsulenten fra det lokale Erhvervshus valgte Lise Toftild to rådgivere ud fra SMV:Digitals liste med godkendte firmaer. Dernæst tog hun og en intern arbejdsgruppe individuelle samtaler for at se, om kemien og kompetencerne var i orden.

"Begge rådgivere med hver deres speciale har brugt mange timer på at interviewe medarbejderne og se dem over skulderen i hverdagen. Det er der kommet meget brugbare anbefalinger ud af, blandt andet en digital strategi og konkrete kravspecifikationer, og nu går vi i gang med at implementere", siger hun.

Data til kundemønstre
Ud over, at rådgiverne hjalp med at kortlægge processer, der kunne optimeres og digitaliseres, kom de også med helt lavpraktiske, gode råd.

I første omgang fik Toftild styr på lageret. Det skete ved at dedikere en enkelt medarbejder til at holde orden på det.

Jagten er nu gået ind på at finde og vælge et nyt it-system, der skal afløse og forene de ældre platforme i et stærkt samlet nyt system.

"Det handler helt afgørende om at få de rigtige data ud af systemerne og at kunne anvende den nye viden i arbejdet med at forstå kundemønstre, så vi kan blive mere præcise i vores service og markedsføring", siger hun.

Næste step vil være at udskifte det nuværende administrationssystem. Men Lise Toftild er varsom med at tage for store mundfulde ad gangen.

"Det er vigtigt, at de nye systemer bliver indført i en takt, hvor alle medarbejdere tager dem til sig. Ellers er det jo spildt krudt. Da det er noget, vi bruger mange ressourcer på, skal det virke i hverdagen", siger hun.

Opfordrer andre til at søge
Lise Toftild er begejstret for SMV:Digital, fordi det er i øjenhøjde med små virksomheder, og hun anbefaler andre at søge.

"Jeg hører i mit netværk, at nogle er bange for, at det medfører en masse administration med mange papirer, der skal udfyldes. Men det er slet ikke så kompliceret, og man får god hjælp af Erhvervshuset, så jeg synes bare, det er med at komme i gang", siger hun.


Vil du vide mere om dine muligheder i SMV:Digital?


Kontakt Erhvervshus Midtjylland