Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Bådimportøren Bluebay Marine effektiviserer deres forretning med nyt it-system

Bådsalget hos Bluebay Marine buldrer derudaf. Et vellykket digitaliserings-projekt med tilskud fra SMV:Digital betyder færre fejl og mere effektivitet.

Indhold er hentet

Bådbranchen dyrker ikke digitalisering i stor stil. Men Bluebay Marine, som importerer både fra stort set hele verden, er frontløber og har med stor succes digitaliseret sine arbejdsgange.

Det betyder, at den tid, de 32 medarbejdere bruger på at samle bådene, der kommer til virksomheden som dele, er mindsket.

Direktørens holdning er, at når man driver virksomhed i Danmark gælder det om at være så digital og automatiseret som muligt.

Medarbejderne skal ikke betales for at gøre noget, et it-system kan, men bør koncentrere sig om opgaver, hvor de gør det bedst, mener direktør Dan Løwe Christiansen.

Han startede virksomheden i 2004, og den er siden vokset til en af de største bådforhandlere i Danmark med kunder over hele landet og i udlandet.

På grund af sit it-fokus var direktøren straks interesseret, da virksomhedskonsulenten fra Erhvervshuset på et besøg hos Bluebay Marine foreslog ham at søge SMV:Digital puljen. Og nu hvor det er ”overstået”, er han begejstret.

Indhold er hentet

”Det er megafedt, at virksomhedskonsulenten har sat sig ind i, hvad der findes af puljer, der er relevante for os, for det er svært at finde gennem junglen. Men jeg må indrømme, at jeg var skeptisk, for jeg har forgæves forsøgt at finde nogle til at skræddersy software til vores behov”, siger Dan Løwe Christiansen.

Hans egne opringninger til ca. 20 virksomheder forinden, gav intet resultat.

Men med en bevilling fra SMV:Digital kunne jeg hyre et firma til at finde den rette private rådgiver. Jeg valgte den ene af de tre forslag, og det var et match, der var spot on. At virksomhedskonsulenten serverer en løsning på mit problem, har stor værdi”, påpeger Dan Løwe Christiansen tilfreds.

I dag lyser en grøn knap i it-systemet, når alle stumper til en båd er i hus og pakket på en vogn. På den måde risikerer Bluebay Marine ikke at spilde tid, fordi der mangler to møtrikker.

Bilag bliver scannet på et millisekund af en robot, som tjekker, at det svarer til bestillingen. Derefter bliver der sendt en mail til bogholderiet med et link. Og med et klik er det bogført og sendt videre til banken.

”Det sparer tid og minimerer de menneskelige fejl, der kan opstå. Og der er overblik over hver enkelt ordre, så lageret stemmer”, fremhæver Dan Løwe Christiansen.

Han har allerede søgt SMV:Digital igen og fået ansøgningen godkendt. Bluebay Marine er klar til at tage digitaliseringen til næste niveau og opbygge en platform til at kommunikere med kunderne.

Indhold er hentet

Har du spørgsmål til SMV:Digital? 

Så er du velkommen til at kontakte dit lokale Erhvervshus.

Kontakt os