Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Nordjysk parykkæde implementerer ny webshop og optimerer IT-sikkerhed

I 40 år har Toftild solgt parykker. Digitaliseringen af virksomheden har frigjort ressourcer og skabt ny kontakt til kunderne for parykkæden Toftild Alternativt Hår

Indhold er hentet

Vi havde gjort det samme i mange år, og vi mødte kun vores kunder fysisk. Men vi måtte indse, at hvis vi skulle nå vores publikum i fremtiden, måtte vi også være digitale. Så vi tog tyren ved hornene og gjorde det, der skal gøres.”

Sådan siger Lise Toftild, der sammen med sin mand Claus Toftild sælger parykker via tre fysiske forretninger i Danmark, B2B-salg og en webshop. 

Parret har i løbet af de seneste tre år gennemført en markant digitalisering af deres virksomhed og har undervejs blandt andet fået hjælp af det EU-støttede VirksomhedsprogrammetÅbner link i ny fane . Første håndsrækning var til at etablere en webshop, dernæst til digitalisering af manuelle interne processer og en ny webshop, og nu er Toftild i gang med at optimere den digitale sikkerhed – og det hele er foregået gennem SMV:Digital, som er et af Virksomhedsprogrammets fem spor.

Indhold er hentet

Det var helt lavpraktiske udfordringer med dårlig sammenhæng mellem webshop, lager og it-systemet, der fik Toftild til at søge råd hos det lokale Erhvervshus om digitalisering.

"Vi kunne fra Aalborg for eksempel ikke se, hvad der er på lager i vores butik i Aarhus. Og kunder kunne ikke altid bruge webshoppen, da den var blevet forældet. Datamæssigt var der flere udfordringer på vigtige målepunkter", siger indehaver Lise Toftild.

Familievirksomheden Toftild har i 40 år fremstillet og solgt parykker. Eller alternativt hår, som de kalder det og som også indgår i firmaets egentlige navn ’Toftild – Alternativt hår’. Det er parykker til kræftramte og andre, der lider af hårtab. Det er også toupeer, hårekstensions samt tørklæder og plejeprodukter, som sælges på webshoppen.

Tid til nye it-systemer
Toftild har 14 ansatte i sine egne tre butikker i Aalborg, Aarhus og København. Desuden sælger Toftild sine produkter fra mere end 50 forhandlere i blandt andet Danmark og på Færøerne.

Hun havde for ti år siden gode erfaringer med at deltage i et par offentligt finansierede programmer, så hun tog fat i det lokale Erhvervshus for at se, om der var noget på hylden, som passede.

"Da vi jo i bund og grund er en parykforretning og ikke systemkonsulenter, havde vi brug for hjælp. Og SMV:Digital passede godt ind i den udfordring, vi skulle lave en handleplan for", siger hun.

100.000 kr. til privat rådgivning
Med programmet kunne Toftild købe ekstern rådgivning for 100.000 kr. til digitalisering af virksomheden, mod at Toftild selv investerede mandetimer for det samme beløb – hvilket ikke er nogen udfordring, konstaterer Lise Toftild.

"Begge rådgivere med hver deres speciale har brugt mange timer på at interviewe medarbejderne og se dem over skulderen i hverdagen. Det er der kommet meget brugbare anbefalinger ud af, blandt andet en digital strategi og konkrete kravspecifikationer, og nu går vi i gang med at implementere", siger hun.

Data til kundemønstre
Ud over, at rådgiverne hjalp med at kortlægge processer, der kunne optimeres og digitaliseres, kom de også med helt lavpraktiske, gode råd.

I første omgang fik Toftild styr på lageret. Det skete ved at dedikere en enkelt medarbejder til at holde orden på det.

Derefter gik jagten ind på at finde og vælge et nyt it-system, der skal afløse og forene de ældre platforme i et stærkt, samlet nyt system.

"Det handler helt afgørende om at få de rigtige data ud af systemerne og at kunne anvende den nye viden i arbejdet med at forstå kundemønstre, så vi kan blive mere præcise i vores service og markedsføring", siger hun.

Næste step var at udskifte det daværende administrationssystem. Men Lise Toftild er altid varsom med at tage for store mundfulde ad gangen.

"Det er vigtigt, at de nye systemer bliver indført i en takt, hvor alle medarbejdere tager dem til sig. Ellers er det jo spildt krudt. Da det er noget, vi bruger mange ressourcer på, skal det virke i hverdagen", siger hun.

Indhold er hentet

Har du spørgsmål til SMV:Digital? 

Så er du velkommen til at kontakte dit lokale Erhvervshus.

Kontakt os