Indhold er hentet
Tilsagn fra SMV:Digital hjalp Fausol til at finde den rette robot
Med et tilsagn fra SMV:Digital blev Fausol klædt på til at investere i den rigtige robotløsning.
Indhold er hentet
Den sjællandske virksomhed Fausol er en af de førende leverandører af haveartikler på det skandinaviske marked. De har specialiseret sig i at udvikle og producere frø, gødning, vækstmedier og komplementerende produkter til haven og havefolket. Og så er de ikke bange for at gøre brug af avanceret teknologi og tænke kreativt for at vækste.
”Havebranchen er en glad branche. Vi er heldige at trods de seneste års store kriser, bliver kunderne ved med at købe vores produkter, for haven er der, hvor vi søger hen for at få et pusterum fra hverdagen. Men det er klart, at vi som alle andre virksomheder også har fokus på optimering af produktionen og særligt vores supply chain. Og her kommer robotter og automation ind i billedet.” Sådan fortæller Kim Faurbjerg, direktør i Fausol.
Kim Faurbjerg har altid været drevet af data og digital omstilling. Så da han overtog familievirksomheden Fausol i 1995 var det en selvfølge at være nysgerrig på ny teknologi og arbejdsgange for at vækste, sælge og drive virksomheden frem. I dag har Fausol over 2000 forskellige artikler, med egen produktion af blandt andet gødning, frø og haveartikler, som skal gøre det lettere for alle at få flotte haver.
Udfordring: Rejsen mod brug af robotter i produktionen er sket over flere omgange. Først var produktionen helt manuel, men da det både var hårdt for medarbejderne og gik alt for langsomt, investerede de i en simpel robotløsning. ”Det fungerede også rigtigt godt i en tid, og vi var meget imponerede over, hvor meget glæde man kunne få for et par 100.000 kroner. Det skulle vi have gjort for længe siden”. Men da Fausol havde produceret 300.000 spande på den semiautomatiske løsning, tog de robotløsningen op til revision. For at følge med efterspørgsel og få det fulde udbytte blev virksomheden nødt til at skalere op. ”Så er det selvfølgelig en millioninvestering man ser ind i, hvis det skal være helt tilpasset vores behov. Men den lille, semi-automatiske løsning var en øjenåbner og absolutinvesteringen værd.”
Løsningen: For Kim har det altid været vigtigt, at Fausol følger med tiden. I de seneste 10 år har Kim jævnligt sparret med erhvervskonsulenter fra det lokale erhvervshus, Erhvervshus Sjælland. ”De har været meget proaktive i at fortælle om de muligheder, der er inden for erhvervshuset. Og så har de holdt os til ilden og været med til, at vi har kastet os over nogle projekter, som vi ellers ikke vidste var en mulighed” fortæller Kim.
Sparring med erhvervshuset mundede blandt andet ud i et SMV:Digital-projekt. Her fandt Kim en rådgiver, som hjalp ham med at screene markedet og pege på forskellige robottyper og sammensætninger af teknologi, som Fausol kunne gå videre med. Kim valgte med afsæt i både sin interesse og baggrund selv at kaste sig ind i ”kampen” og bruge tiden på at kontakte forskellige robotleverandører for at finde den rette robotløsning. Løsningen blev en industrirobot, der er sammensat af flere forskellige standardkomponenter. ”Det giver den fleksibilitet og hurtighed vi har manglet. Og til en pris, der er til at betale”. I alt er der 10 forskellige standardkomponenter, som til sammen udgør den fulde løsning – en løsning som Kim er meget glad for i dag, da den opfylder alle virksomhedens behov til en fair pris.
Har I et godt råd til andre virksomheder?
Kim fortæller, at han fra begyndelsen var indstillet på, at projektet kunne tage lang tid. Fra det første rådgivningsprojekt til at en fungerende robotløsning stod i produktionen gik der et helt år, og selvom det lyder af lang tid, fortæller Kim, at det var lige efter planen. Han ville selv være med til at styre processen. Og så synes han, det var spændende at arbejde med. Derfor er hans bedste råd til andre, at man skal afsætte tid og ressourcer af. Om det er direktøren selv, som står for den digitale omstilling eller om man har dygtige og engagerede medarbejdere til at styre projekterne. For styring skal der til. Vækst kommer ikke uden at man arbejder for det og prioriterer det i virksomheden. Det indebærer også at være åben for nye projekter og bruge sit netværk.
Indhold er hentet
Har du spørgsmål til SMV:Digital?
Så er du velkommen til at kontakte dit lokale Erhvervshus.